Mitsubishi Outlander to największy przedstawiciel koncernu z trzema diamentami w logo. Największy, bardzo bogato wyposażony i zapewniający ogromną dawkę komfortu za cenę, jaką trudno znaleźć u konkurentów oferujących auta podobnej wielkości i o podobnym wyposażeniu.
W niniejszym artykule postaramy się przekazać najważniejsze informacje tym modelu, bazując także na opiniach naszych klientów. Zatem zacznijmy od napędu:
Silnik i Skrzynia biegów.
Wybrany do testu samochód jest wyposażony w wolnossący silnik o pojemności 2 litrów, mocy 150 koni mech. I 190 Nm momentu obrotowego (przy 4200 obr/s). Współpracuje z bezstopniową skrzynią biegów CVT, która podobnie jak w opisywanym wcześniej Mitsubishi Eclipse Cross potrafi symulować kolejne przełożenia niczym klasyczny automat. Biegi „zmieniają się same” lub można korzystać z umieszczonych przy kierownicy łopatek. Silnik i skrzynia biegów zapewniają dobrą dynamikę, którą naszym zdaniem producent opisuje dość zachowawczo. Mianowicie: w katalogach technicznych, w pozycji przyspieszenie 0 – 100 km można spotkać informację o ponad 12 sekundach, jakich Outlander potrzebuje do rozpędzenia się do „setki”. Nam udało się zmierzyć nieco ponad 10 sekund.
Co ciekawe, podobne wyniki można znaleźć w testach popularnych YouTuberów i dziennikarzy motoryzacyjnych. Skąd takie rozbieżności? Trudno powiedzieć. Jednak przy tego typu autach przyspieszenia nie są najistotniejszym wskaźnikiem, który decyduje o kupnie. Dużo ważniejsze są takie cechy jak np. trwałość układu napędowego. SUV-y to auta o sporej masie i silniki z turbodoładowaniem, zwłaszcza o niewielkich jak na ten segment pojemnościach z natury rzeczy są mocno wysilone, a to prędzej czy później znajdzie odbicie w ich trwałości. Posiadaczom Outlanderów raczej nie grożą tego typu ryzyka. Ostatnim, ale chyba najważniejszym elementem oceny silnika jest zużycie paliwa. Tutaj producent raczej trafił i bez problemu powinniśmy się zmieścić w przedziale od 7,5 do 11 litrów na 100 km. Oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy i obciążenia auta pasażerami czy bagażem. Nasi klienci potwierdzają nam te wartości, tak więc auto mieści się w średnich wartościach swojego segmentu.
Outlander na zewnątrz
Mitsubishi Outlander to spore auto. Wymiary zewnętrzne podajemy w poniższej tabelce, a wygląd to solidna klasyka z odrobiną fantazji z przodu auta. Naszym zdaniem, podczas ostatniego face lifting-u auto znacznie zyskało na urodzie, jakości i estetyce wykonania. Na pewno nie jest to auto dla każdego, ale nie sposób odmówić mu atrakcyjnego wyglądu.
Wyposażenie
Testowana przez nas wersja ma bardzo bogate jak na ten przedział cenowy (ok. 130 tys. za auto z rocznika 2019). Decydując się na ten model, otrzymujemy w standardzie:
- Radioodtwarzacz 2DIN CD/MP3 z dotykowym ekranem
- Sterowanie systemem audio na kierownicy
- 6 głośników
- Zestaw głośnomówiący Bluetooth
- Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- Kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy
- System kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ASC+TCL)
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA)
- Kamera cofania
- Czujniki parkowania z tyłu
- Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Dostęp bezkluczykowy (KOS)
- Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
- Tempomat ze sterowaniem na kierownicy
- Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
- Regulowane, centralne kratki wentylacyjne dla II. rzędu siedzeń
- Felgi aluminiowe 18 cali z oponami 225/55R18
- Zestaw naprawczy opony
- Przednie reflektory halogenowe
- Światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Przednie reflektory przeciwmgielne
- Elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
- Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
- Wycieraczki szyby przedniej z czujnikiem deszczu
- Fotochromatyczne lusterko wsteczne
- Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
- Osłony lusterek bocznych w kolorze nadwozia
- Klamki w kolorze nadwozia
- Relingi dachowe w kolorze srebrnym
- Materiałowa tapicerka foteli
- Skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów
- Manualna regulacja wysokości siedzenia kierowcy
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Chromowane klamki drzwi.
Sporo, nieprawdaż? Do tego mamy znakomitą jakość montażu i spasowania elementów, w kabinie nic nie trzeszczy, a rozmieszczenie poszczególnych elementów jest typowe dla marki, czyli „wszystko pod ręką”. Stylistyka auta to hołd tradycyjnym liniom i estetyce. Tutaj nie ma nic ekstrawaganckiego, wszystko jest stonowane i spokojne, wręcz idealnie trafiające w gusta osób, które szukają solidnego i pewnego samochodu, który zapewni maximum komfortu nawet na długich trasach.
Komfort jazdy
Pierwszy element, który wpływa na komfort to zawieszenie. Jest to kolejny mocny punkt Mitsubishi Outlandera. Z przodu kolumny McPersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Całość zapewnia sporą stabilność, znakomite wręcz jak na tę klasę auta tłumienie nierówności, a praca układu, zwłaszcza na tle poprzednich generacji samochodu odbywa się po prostu w ciszy.
Rozmiary kabiny znowu punkt dla Mitsubishi za miejsce w obu rzędach siedzeń. Fotele są wygodne, miejsca na nogi czy głowę nie brakuje nawet przy sporym wzroście pasażerów. Bagażnik o pojemności 477 litrów może nie jest czymś specjalnym – jest całkiem sporo aut z większym „kufrem”, ale… 4-osobowa rodzina, na 2 tygodniowe wakacje spakuje pojedzie Outlanderem bez żadnych problemów i bagażowych wyrzeczeń. Ten punkt naszego testu także potwierdzają klienci, nawet Ci, w których rodzinach są np. 3 kobiety. 😉
Podsumowanie.
Co jeszcze można powiedzieć o Mistubshi Outlanderze? Na pewno jest to samochód dla kogoś, kto już wyrósł z samochodowychszaleństw, nie interesuje się tanim blichtrem i nie chce epatować zasobnością portfela. Jeśli cenicie dobrze wydane pieniądze, wysoką jakość i ogólną niezawodność, trudno Wam będzie znaleźć równie dobre auto za podobną cenę i 5-letnią gwarancją. Komfort jazdy i wygoda podróżowania na długich trasach (ale też i na krótkich) są w cenie, niezależnie od wersji wyposażenia.