Mitsubishi Eclipse Cross 2WD CVT Invite Plus – test

Eclipse Cross to pod względem wielkości auto ze środka segmentu SUVów. W palecie modeli tej kategorii Mitsubishi ulokowało go między większym Outlanderem i “maluchem” ASX. Jak prezentuje się to auto, gdy spojrzymy na wersje wyposażenia i napędu? Czytajcie dalej.

Silnik i skrzynia biegów

W tej chwili na polskim rynku dostępne są trzy wersje zespołu napędowego, którego wspólną cechą jest: turbodoładowany silnik o poj. 1.5 litra o mocy 163 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Może on napędzać przednią lub obie osie za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni CVT, lub wykorzystywać 6-cio biegową skrzynię manualną do napędu osi przedniej. Całość układu, w zależności od wariantu pozwala rozpędzać auto do max. prędkości 205 KM/h i w czasie od 9,7 do 10,7 (4WD CVT). Jednak w praktyce nie sprint do “setki” jest istotny, a wielkość momentu obrotowego.

W przypadku Eclipse-a całość momentu mamy do dyspozycji w przedziale od 1800 do 4500 obr/min. To oznacza, że auto dynamicznie reaguje na dodawanie gazu i w normalnym ruchu drogowym nie będzie problemy ze sprawnym włączaniem się do ruchu, wyprzedzaniem czy jazdą z prędkościami autostradowymi. Również skrzynia CVT nie powinna budzić żadnych obaw: dzięki wyposażeniu jej w “symulator zmiany biegów” nie mowy o jednostajnym wyciu, typowym dla wczesnych konstrukcji tego rodzaju. Po prostu skrzynia świetnie udaje zmiany kolejnych (ośmiu) przełożeń, tak jakby to był klasyczny automat. Zmiana “wirtualnych biegów” może się odbywać automatycznie lub przy pomocy umieszczonych przy kierownicy łopatek. Całość w opinii naszych klientów testujących czy użytkujących to auto sprawia bardzo pozytywne wrażenie, zwłaszcza w zestawieniu ze skrzynią CVT. Średnie spalanie tej jednostki napędowej do ok. 8,7 litrów na 100 km dla auta z napędem na jedną oś. Napęd obu osi wymaga zwykle 1 litr więcej w każdym z przedziałów prędkości.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Jak sugerują nam klienci, zawieszenie Mitsubishi Eclipse Cross to rozsądny kompromis między komfortem a dynamiką jazdy z lekkim naciskiem na komfort. Auto świetnie radzi sobie z większością dziur i uszkodzeń dróg a dzięki dobremu wytłumieniu kabiny z zawieszenia nie dochodzą odgłosy typowe dla poprzednich generacji aut japońskich. W trakcie jazdy po zakrętach auto nie wykazuje tendencji do dużych przechyłów, jednak trzeba pamiętać, iż jedziemy samochodem z wyżej położonym środkiem ciężkości (zwłaszcza w modelach z napędem na przód), zatem pokonywanie zakrętów z dużymi prędkościami nie jest ulubioną formą podróżowania tego auta. Cóż, SUVy (może z wyjątkiem aut pewnej legendarnej marki z Zuffenhausen 😉 ) rządzą się swoimi prawami. Gdy jednak dostosujemy styl jazdy do konstrukcji samochodu, każdy zakręt pokonamy z dużą przyjemnością.

Nadwozie

Stylistyka nadwozia od samego początku była awangardowa i sprawia, że trudno przejść obok tego auta obojętnie. Jedni będą się nim zachwycać, inni uznają, że to pomyłka. Wyrazistość kształtów i linii jest tu poza dyskusją, dla większości klientów Germaz, których pytaliśmy o wrażenia, Eclipse to ciekawe auto i bardzo wyraziste na tle SUVów innych marek.

Eclipse Cross

Wygląd zewnętrzny to jednak nie wszystko, najistotniejsze jest wnętrze i tu, Eclipse również zasługuje na pochwały. Jakość wykonania i spasowania wszystkich elementów jest znakomita, nic nie trzeszczy, nie stuka. Widoczność do przodu i na boki jest bardzo dobra, szerokość słupków ani sporych rozmiarów lusterka wsteczne nie ograniczają widoczności w żaden sposób, co ma znaczenie np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowań czy przejść dla pieszych. Fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Równie dużo miejsca i podobny komfort jest na tylnej kanapie, gdzie nawet wysocy pasażerowie będą w stanie wygodnie podróżować nawet na bardzo długich trasach.

Kabina Eclipse

Bagażnik standardowo mieści ok. 378 litrów, a dzięki dwustopniowemu przesuwaniu w przód poszczególnych sekcji tylnej kanapy można go powiększyć do 485 litrów. Pozornie to niższe wartości niż średnia wartość dla aut z tego segmentu jednak właśnie dzięki tej opcji przesuwania kanapy bagażnik staje się na tyle pojemny, że bez problemu da się do niego spakować na dłuższą wyprawę 4-osobową rodzinę z dwójką dzieci i pełnowymiarowym wózkiem (co, również sprawdzili nasi klienci).

Podsumowanie

Mitsubishi Eclipse Cross jest z pewnością ciekawym autem przeznaczonym raczej dla osób, które szukają nietuzinkowego samochodu, ale jednocześnie zapewniającego maximum użyteczności oraz wysokiego komfortu. Dla kogo ten samochód się nie nadaje? Na pewno dla tych z Państwa, którzy poszukują namiastki sportowych emocji. Tylko czy takie osoby kupują SUVy? W końcu auto sportowe tak naprawdę sprawia frajdę z jazdy tylko kierowcy. SUV z założenia ma dawać radość także pasażerom i w klasie kompaktowych SUVów, Eclipse Cross jest z pewnością znakomitym wyborem.

Tych z Państwa, którzy akurat szukają auta, którym można się wybrać na końcówkę wakacji, zapraszamy do aszego salonu we Wrocławiu gdzie można przetestować Eclipse-a i wybrać jeden z modeli z dostępnych od ręki!

Brak możliwości komentowania.